13.3.15

Mars: UFO månaden

Fredrika som håller i bloggen Fredrika på vinden har dragit igång något så finurligt som en ufo månad. Vad är detta då? Ska vi spana efter rymdskepp och göra egna foliehattar? Hade ju också varit festligt och spännande men det är UnFinishedObjects som är på agendan. Det är alltså månaden för att ta tag i alla dessa projekt som aldrig blir klara. Sy i den där knappen som lossnat eller virka färdigt sjalen en pillat på i flera veckor. För min del var det en halvstickad kudde som behövde lite uppmärksamhet.



Dedikerade två kvällar till att sticka klart provlapparna som skulle bli kudden. Fyra stycken behövde jag och satte mig bara ned och gjorde klart. Skönt!

Jag klurade lite på vad som skulle vara det bästa sättet och få ihop bitarna på. Först tänkte jag virka ihop dem men kom fram till att det är nog lättast att göra det på symaskinen. För att göra detta lägger man bitarna rätsida mot rätsida, nålar och syr ihop med raksöm.

Så här ser det ut när jag sytt ihop de tre raderna. Därefter syr man ihop de tre delarna på samma vis.


Klippte ut delarna till baksidan av kuddfodralet. Med två delar som överlappar varandra får man en öppning för kudden utan att behöva sy i en dragkedja. Enkelt och smidigt! Använde mig av denna guide när jag sydde min första kudde och gör fortfarande likadant. 




När kanterna var sicksackade började jag fnula på framsidan. Stickningen var lite för liten för kudden. Det var 4cm som saknades så klippte ut fyra remsor som var 7cm breda och sicksackade den kanten som skulle vara mot stickningen. Därefter nålade jag ihop remsan med stickningen och sydde med raksöm. När alla fyra remsor var påsydda ser det ut som att man har en ram runt stickningen.



 Och så här blev det tillslut! Känns så bra att kudden äntligen är klar! Hoppas på att hinna brodera färdigt ett projekt nu i mars också. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar