20.11.15

Gröncurry med sej och couscous

Fiskcurry

Här kommer en fortsättning från förra fredagens fiskrecept. Detta är en i nödens, på riktigt ta det sista man har i kylen, recept. I alla fall här hemma. I dag ska vi tack och lov åka med Johans mammas bil och storhandla för nu är allting slut. Kan berätta att jag åt ett knäckebröd med smör till frukost och till det dracks ett glas vatten med c-vitamin brustablett i. Så jädra sorgligt. Igår kväll när jag skulle laga middag googlade jag helt sonika på sej + koksmjölk och fick fram ett recept på curry som jag nästan hade vad som behövdes till, jackpott! Här är original receptet men för att passa mitt kylskåp så bytte jag ut några ingredienser. Om ni som jag gjorde köper ett packet fryst fisk är detta en härlig måltid om man inte bara vill steka på den och ät med ris (som i och för sig också är gott).

Du behöver:
- tinad vit fisk, jag använde två bitar sej
- en burk kokosmjölk
- gröncurry
- zucchini
- purjolök
- ett rött äpple
- lite wokgrönsaker (kan ju bytas ut mot valfri färska grönsaker)
- citronsaft (hade inte lime men lime ska det ju vara!)
- salt och peppar
- couscous
- fisk- och grönsaksbuljong

Du gör såhär:

Skär äpplet i tunna klyftor och stek i lite olja. Ner med grönsakerna och klicka i ca en matsked av gröncurryn. När det fått steka ihop sig lite kan man hälla i kokosmjölken och 2 dl fiskbuljong. Sätt även på vatten för couscous kokningen. I det vattnet har ni i en grönsaksbuljong tärning. Det är mitt bästa få mer smak på maten tips. Skär fisken i lämpliga bitar. När allting i båda kastrullerna kokar så ha i fisken, tunt skivad purjolök och citronsaft ner i soppan och ner med couscousen, jag hade 2 dl, i grönsaksbuljong vattnet. Både tillagas på fem min så då är det klart! Smaka av med salt och peppar.

ÄT och njut av er fredag!


1 kommentar:

  1. Det var baske mig inte illa för en "nödens"! Låter jättegott! Så himla bra att kunna trolla ihop något av de sista ingredienserna.
    Hoppas du får en riktigt bra helg med lite lyxigare frukostar än ett knäcke!

    SvaraRadera