16.12.15

Jultider, presenter och feeling

Vardag

Det skrivs mycket om konsumtion nu i juletider. Om vad som är rätt och fel och vilka signaler vi sänder till yngre generationer. Själv står jag kluven inför allt detta. Å ena sidan älskar jag att ge och få gåvor, å andra sidan förfasas jag över ett system som uppmuntrar och lever av ohållbarhet och rent ut sagt slavarbete. Sedan förstår jag inte riktigt alla dessa pekpinnar runt just december. Det är inte bara nu vi alla behöver se över våra vanor utan det är varenda dag hela året. Att jag inte köper julklappar kommer inte rädda någon om jag samtidigt åker på två flyplansresor, äter kött och handlar på H&M resten av året. Men samtidigt är det viktigt att prata om konsumtionen i denna tid som kretsar kring handeln. För det är ju dåligt, det går inte att förneka. Hur ska vi göra denna jord till en bättre plats om vi lär våra barn att högtider handlar om presenter? Samtidigt som noga utvalda klappar kan vara det finaste som finns i mina ögon? Ja ni hör ju hur kluven jag är kring detta!

Vardag

I min familj gav eller fick vi aldrig mycket julklappar. Det fanns helt enkelt inte pengar till det. Som den arbetarklass unge jag är så blev det inte mycket av juletiderna över huvud taget. Föräldrarna jobbade både helger och kvällar och det mesta av stämningen kom från skola och fritids. Detta har gjort att jag vill ge de i min närhet, och i framtiden mina barn, en helt magisk jul. På advent ska det bakas, drickas glögg och riktigt mysas framför tusen tända ljus. Julpyssel, hemmagjorda presenter och kort är något av det bästa jag vet! För som sagt, jag älskar gåvor. Men jag älskar dem som mest när de har handgjorda eller köpte från hantverkare och mindre företag. I år ger jag presenter till Johan och min familj (föräldrar + syskon) och hos min faster där jag ska fira jul har vi en tradition där alla ordnar med en klapp var. På julafton får alla dra en present ur säcken och innan vi öppnar får vi byta med varandra!

Vardag

Den större familjen får julkort! En fantastisk tradition som jag står fast vid varje år. Ett kort eller brev som visar att jag tänker på dig under denna mörka månad. För det är liksom kärnan kring advent och jul för mig. Att vi visar varandra värme och klappar på axeln. Bara ett liten handling som visar att en finns i någon annans tankar. Jag satt den andra advent, åt saffransfläta och skrev kort i skenet av tända ljus. Lyssnade på bra musik och klistrade små änglar på kuverten. Det är julkänsla för mig.

Jag tänker att man kring jul inte ska moralisera mer än vad man gör till vardags. Gåvor, omtänksamma handlingar och snälla nedskrivna ord är underbart att ge varandra året om. Det räcker med en klapp under granen för min del. Om det är en klapp fylld med kärlek.


1 kommentar:

  1. Jag tycker du skriver väldigt fint om konsumtion kring julen, jag känner verkligen igen mig i dina tankar.

    SvaraRadera