15.12.16

Småpynt att hinna göra innan jul

advent

Nu blev ju titeln direkt lite missvisande, eftersom just detta kanske är försent beroende på hur man vill tolka, men en vanlig ljusstake kan det också vara! Årets adventsljusstake blev en plåtburk fylld med grus och så lava från ica på toppen! Så enkelt sätt att göra ljusstakar på, att fylla valfri behållare med grus (jag skopade upp min från lekplatsen utanför ehe obs sköljde den först..) och sedan köra ner ett ljus där i. Står väldigt stadigt!

småpynt småpynt

Plocka in granris och piffa upp lite billigare julgransgulor med glitter, bokmärken eller egna rosetter. Dessa gjorde jag och Johan för tre år sedan och är fortfarande en stående favorit här hemma!

småpynt

På tal om rosetter, varför inte knyta en runt en enklare glasvas för att göra det lite juligare. Matchade perfekt med de andra pryttlarna på hyllan också!

småpynt

Ifall man känner sug att brodera men inte hinner göra en rejäl pjäs som Alicias vackra väggbonad, då kan man minsann brodera mindre. Små saker att hänga upp eller ha placerade i en skål. En liten julgran, tomte eller som här en julbock! Jag köpte settet med hjärthållare och tyg på loppis men tänker att med lite fantasi kan man montera upp sin skapelse utan en färdig hängare. Kanske på en metalltråd eller limma fast på en bit kartong?

småpynt

Mitt sista tips är att göra en egen girland med hjälp av papper och en symaskin. Självklart kan man fästa tråden för han också. Men väldigt smidigt att bara kunna sy rätt över papperet vilket gör att det går väldigt snabbt. Klipp ut stjärnor, hjärtan, snöflingor, lussebullar, kattassar eller vad man nu vill ha hängandes hemma. Tänker att det är fint att hänga i fönstret eller i granen om man har en sån hemma också!

Själv har jag knappt julpyntat, utöver det ni ser här och adventssljustakar och bakade faktiskt första batchen med sötsaker idag (papparkakor!) och har faktiskt ganska låg *känsla* eller hur man ska beskriva det. Johan däremot, utbrister nästan varje dag hur mycket han KÄNNER julen just i år. Hoppas det kommer, annars är det som det är :)


1 kommentar:

  1. Åååh vilket fint inlägg! Tycker inte alls att det kommer för sent, utan snarare som en liten räddare i nöden. Jag har stressat för mycket de senaste veckorna och tappat den fina stämningen jag hade i slutet av november, men detta tar mig lite tillbaka. TACK för fina, stämningsfulla och mysiga tips!

    SvaraRadera